Varsel om opphør av arbeidsforhold…

8 Jul

 

“…opphører ditt arbeidsforhold ved Steinkjer videregående skole med virkning fra 1. august 2014.”

 

Jeg var forberedt på dette brevet når jeg ved siste arbeidsdag før sommeren satt samlet med resten av de ansatte ved skolen i Origo. For meg var denne dagen følelsesladet. Jeg klarte aldri å la meg rive med av kulturinnslag. Jeg klarte aldri å møte blikkene til andre. Et lite smil og blikket ned. Et ønske om å kunne stikke av fra samtalene om hvor hyggelig det er å ha meg som kollega. Tilbakemeldingene fra andre lærere om hvor fornøyde elevene har vært. Jeg liker skryt. Jeg liker at de ansatte setter pris på meg. Og jeg liker at flere brydde seg om meg. Men jeg er dårlig på å håndtere slik. Hvordan svare på noe slikt? Jeg har ikke vært i en slik situasjon før. Jeg er ung og jeg er en fersk lærer. Jeg har hatt tre fantastiske år ved skolen, noe jeg vil komme tilbake til i et senere innlegg.

 

looking-for-a-job

 

Derfor var det med tårer i øynene jeg forlot arbeid den dagen. Mine ensomme tårer som jeg ikke delte med noen. Ut av inngangen i F-bygget og bort til bilen som alltid har stått parkert ved Steinkjerhallen, nå Campus Steinkjer. Trakk pusten når jeg satt i bilen, gløttet over skulderen til venstre mot skolen og skjønte at neste gang jeg er innom, så er det for å rydde arbeidsplassen, kanskje søke nytt arbeidsforhold. Nå har den tiden kommet, jeg skal en dag snart dra ned. Makulere papirer, prøver. Rydde plassen, levere inn lærebøker. Og det eneste jeg håper på er at jeg får være alene på jobb den dagen. Lite ønsker jeg å møte noen i frykt for å bli et emosjonelt vrak for noen sekunder, minutter, timer.

 

havard-hedde1

Leave a Reply

